zondag 27 maart 2011

Samen Sterk tegen Stigma

Samen Sterk tegen Stigma

Een gevarieerde samenleving waarin mensen met een psychische probleem een gelijkwaardige plaats hebben. Dat is de ambitie van Samen Sterk tegen Stigma.
Hoewel 1 op de 5 mensen te maken krijgt met psychische problemen, bestaan er nog altijd vooroordelen en verkeerde ideeën over mensen met psychische problemen. Mensen krijgen op deze manier een stempel opgeplakt, een stigma. Daar moeten we vanaf.

Samen Sterk tegen Stigma gaat bestaande antistigma initiatieven bundelen, verbinden en kracht bijzetten. In 2010 wordt onderzocht of het haalbaar is een antistigmacampagne van de grond te krijgen naar Engels voorbeeld (Time to change: let’s end mental health discrimination). Het is een landelijke publiekscampagne in combinatie met plaatselijke projecten op het gebied van sport, werk, cultuur en educatie.

Mijlpalen

  • Het volgende project 'kunst & cultuur' wordt samen met het Dolhuys en het Landelijk Steunpunt Kwartiermaken vormgegeven.
  • Rabobank Foundation heeft € 90.000 toegekend voor het sportproject.
  • Het campagneplan (geschreven door Trimbos-instituut) is definitief en wordt voorgelegd bij marketing/reclamebureaus voor de campagnestrategie.
  • Het sportproject is helaas niet door VriendenLoterij gehonoreerd. Een kleinere versie hiervan zal met behulp van fondsgelden doorgaan.
  • Halve Finale bijeenkomst in het Dolhuys - juni 2010
  • Twee projecten in ontwikkeling: 'Stigma binnen de muren en werk' en 'Sport, (mentale en lichamelijke) gezondheid en contact'. - maart 2010
  • Aanstelling coördinator - februari 2010
  • Oprichting initiatiefgroep en vorming stuurgroep - januari 2010

Projecten

Met input van de teamleden worden op dit moment twee projecten uitgewerk tot een concreet projectplan. Vanaf september 2010 worden hiervoor financiers gezocht.

In de media

Lees het artikel in Psy (1 juli 2010).


Ambitieuze campagne moet stigmatisering tegen gaan

Onder de naam Samen Sterk tegen Stigma onderzoeken verschillende organisaties in de geestelijke gezondheidszorg of ze in Nederland een grootschalige antistigma-campagne van de grond kunnen krijgen. Naar Engels voorbeeld moeten verschillende projecten onder één noemer komen te vallen.

De Engelse antistigma-campagne Time to Change

Initiatiefnemer en coördinator van de nog op te zetten campagne is Olivia van de Lustgraaf, subsidieadviseur bij Parnassia Bavo Groep. Geënthousiasmeerd door de Engelse antistigma-campagne Time to Change onderzocht zij vorig jaar of een soortgelijk programma in Nederland haalbaar zou zijn. Verschillende beroepsverenigingen en cliëntenorganisaties toonden interesse. Inmiddels bestaat er een initiatiefgroep met onder meer het Fonds Psychische Gezondheid, GGZ Nederland, Kennisinstituut Phrenos, Landelijk Platform GGz, het Landelijk Steunpunt Kwartiermaken, NVvP, Parnassia Bavo Groep, Trimbos-instituut en ZonMw.

Overlap van initiatieven
De initiatiefgroep wil allereerst inventariseren wat er al gebeurt op het gebied van stigma. Van de Lustgraaf: ‘Er zijn veel projecten rondom dit onderwerp. We willen eerst kijken naar de overlap van bestaande initiatieven zoals het project Herstel en Burgerschap van GGZ Nederland en Herstel Empowerment en Ervaringsdeskundigheid (HEE) van het Trimbos-instituut. Samen Sterk tegen Stigma zou het eerste initiatief zijn dat alle activiteiten verbindt en krachtiger maakt. Want stigma kun je niet als organisatie alleen oppakken, dat moet je echt gezamenlijk doen. Net zoals Engeland dat doet met Time to Change waarbij verschillende projecten onder een gemeenschappelijke paraplu vallen. We hebben helaas niet dezelfde middelen als de Engelse organisatie, maar die campagne is wel ons voorbeeld.’

Stigma in de ggz
Momenteel worden de twee eerste projecten uitgewerkt, waarbij de eerste zich richt op stigma binnen de geestelijke gezondheidszorg zelf. ‘Als we willen dat werkgevers in Nederland zich niet negatief opstellen ten aanzien van mensen met een psychische handicap’, zegt Van de Lustgraaf, ‘dan moet de ggz het goede voorbeeld geven. Hulpverleners en leidinggevenden zijn een afspiegeling van de maatschappij, dus ook zij hebben vooroordelen. We willen daarom beginnen met een interne antistigma-campagne. Daartoe zijn we nu allerlei ideeën aan het verzamelen. De beste plannen willen we in 2011 bij verschillende instellingen uitvoeren.’

Sport en contact
Het tweede project draait om sport, lichamelijke en geestelijke gezondheid en contact. ‘Contact is de beste manier om vooroordelen weg te nemen. Ook daar willen we samenwerking vinden met bijvoorbeeld het NISB (Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen) en de NSA (Nederlandse Sport Alliantie). Je zou ook hier gebruik kunnen maken van bestaande activiteiten zoals de Social Inclusion Games van Federatie Opvang in Twente die bijdragen aan positieve beeldvorming dankzij sport en bewegen. Een ander voorbeeld is jeugdzorginstelling Spirit, die een sportactiviteit heeft voor migrantenjongeren met een psychische handicap. Zij worden met het project Meedoen begeleid naar een reguliere sportvereniging.’

Uitvoering in 2011
Het streven van Van de Lustgraaf is om deze zomer een voorlopig projectplan te hebben waarmee ze bij financiers kan aankloppen. ‘In 2011 zouden we het project willen uitvoeren.’ Of daar een mediacampagne aan gekoppeld kan worden is nog de vraag. ‘In Engeland zie je dat een nationale mediacampagne en een breed programma met verschillende projecten elkaar ondersteunen. Dat is ideaal, want met de media heb je de tamtam om aandacht te vragen voor de projecten in het land. Het wordt echter nog een hele uitdaging om een dergelijke nationale campagne gefinancierd te krijgen. Met minder geld kun je al wel met die projecten aan de slag gaan. Daar beginnen we dus mee, en ondertussen breiden we ons platform steeds meer uit.’ (BP)

Zie ook: www.psychischegezondheid.nl/antistigma

Lees hier een reportage over de Engelse campagne Time to Change in Psy 10/2009


© Psy 29-06-2010



Geen opmerkingen:

Een reactie posten