woensdag 21 september 2011

Relatie ervaringsdeskundigheid en herstel nog niet vanzelfsprekend | Trimbos

Relatie ervaringsdeskundigheid en herstel nog niet vanzelfsprekend | Trimbos

Relatie ervaringsdeskundigheid en herstel nog niet vanzelfsprekend

21 september 2011

herstelDe GGZ kent een grote variëteit aan initiatieven op het terrein van ervaringsdeskundigheid en herstelondersteuning, zo blijkt uit een recente inventarisatie.

Er is echter nog een behoorlijk verschil in de manier waarop ervaringskennis wordt ingezet door GGz-instellingen. De inventarisatie is gemaakt in het kader van LIVE (Landelijk steunpunt Inzet Van Ervaringsdeskundigheid).

Verschillen
In sommige instellingen is ervaringsdeskundigheid nauw gelieerd aan de ondersteuning van herstel-processen van cliënten en aan het herstelgericht maken van bestaande zorgpraktijken. In andere instellingen worden herstelprocessen niet duidelijk onderscheiden van behandelprocessen, waardoor de ervaringsdeskundige eerder optreedt als ondersteuner van de bestaande zorg.

Cultuuromslag
De omslag naar herstelgericht denken vergt een cultuuromslag in de organisatie, hetgeen jaren kan duren. Een veelvoorkomende valkuil is dat men start met de aanstelling van ervaringsdeskundigen, voordat duidelijk is welke rol zij gaan vervullen en wat hun positie is ten opzichte van de bestaande zorg. Ook worden ervaringsdeskundigen soms in het diepe gegooid, omdat er geen ondersteuning voor hen geregeld is.

Succesfactoren
Uit de voorbeelden komen ook succesfactoren naar voren. Allereerst moeten ervaringsdeskundigen de ruimte krijgen om een visie op herstel en ervaringsdeskundigheid te ontwikkelen. Het management kan in de beginfase vooral geld en ruimte beschikbaar stellen om dit proces te faciliteren. Na een ontwikkeling in de luwte, moet er vanuit de organisatie op alle niveaus actief gewerkt worden aan de verspreiding van de visie, het creëren van draagvlak en het stimuleren van concrete activiteiten. Ook moeten goede randvoorwaarden voor de inzet van ervaringsdeskundigen gecreëerd worden, zoals scholing, intervisie en coaching.

Deze publicatie is bedoeld voor cliënten, ervaringsdeskundigen, hulpverleners, managers en beleidsmakers in de GGZ, die geïnteresseerd zijn in het herstelconcept, herstelondersteuning en ervaringsdeskundigheid en die hier binnen hun instelling een start mee willen maken of bestaande activiteiten verder willen uitbreiden.

N. van Erp, D. Boertien, G. Scholtens, S. van Rooijen. Ervaringsdeskundigheid en herstelondersteuning. Voorbeelden uit de geestelijke gezondheidszorg. Utrecht: Trimbos-instituut & Kenniscentrum Phrenos. Artikelnummer AF1068.

Producten in de Webwinkel

Reageer

laatst bijgewerkt: 21-09-2011

MGv

MGvMaandblad Geestelijke volksgezondheid. Lees meer.

Nieuwsbrieven

jongen_vergrootglasMeld u aan voor één van onze nieuwsbrieven.Aanmelden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten