dinsdag 6 september 2011

Overzicht stapelingen die GGZ cliënten keihard gaan treffen

www.doorenvoor.nl
http://www.platformggz.nl/lpggz/


Vandaag de volgende informatie binnen gekregen van Stichting Door en Voor:

Het LPGGz heeft informatie gebundeld over enkele recente kabinetsmaatregelen.
Misschien kunt u de informatie gebruiken voor voorlichting aan uw eigen leden/achterban.
Bijgaand twee documenten:
1.
Een overzicht van kabinetsmaatregelen en achtergronden (o.a. over het pgb en de overheveling AWBZ naar WMO)
Dit document werd speciaal opgesteld t.b.v. deelnemers aan het (O)ggz-spiegelproject.
2.
Een overzicht van de bezuinigingen in de ggz per 26 juli 2011.
Hierin zijn de gegevens uit de brief van VWS van 26 juli jl. verwerkt.
Het LPGGz beziet momenteel hoe het lidorganisaties in de toekomst systematischer kan voorzien van beleidsinformatie.
Met vriendelijke groet,

drs. Ellis van de Bilt
communicatie
____________________________
Landelijk Platform GGzPostbus 13223, 3507 LE Utrecht
Maliebaan 87, 3581 CG Utrecht
030-236 37 65
Familie - mailbanner

1.
Een overzicht van kabinetsmaatregelen en achtergronden (o.a. over het pgb en de overheveling AWBZ naar WMO)
Dit document werd speciaal opgesteld t.b.v. deelnemers aan het (O)ggz-spiegelproject:

Per 26 juli 2011 Overzicht bezuinigingen ggz

Aanleiding
In totaal moet de ggz € 593 miljoen bezuinigen. Hoe is dat bedrag tot stand gekomen en hoe wordt dat teruggehaald? Aanleidingen voor de bezuinigingsmaatregelen in de ggz zijn volgens minister Schippers en de coalitie:
1. Budgettaire overschrijding: in de afgelopen 8 jaar is het ggz-budget verdubbeld en is daardoor veel sterker gegroeid dan de somatiek.
2. Te veel en te dure zorg in de tweedelijn, zo blijkt uit DBC-gegevens. Die zorg kan beter en goedkoper in de eerstelijn worden geboden.

Budgettaire overschrijdingen
Over het jaar 2009 is er een overschrijding geconstateerd van € 255 miljoen. Waarvan € 19 miljoen in de 1e lijn en €236 miljoen in de 2e lijn (waarvan € 156 miljoen in het niet-gebudgetteerde deel.) Daarbij staat in het regeerakkoord dat de ggz efficiënter moet werken en € 180 miljoen gekort moet worden. Vanwege de forse overschrijding van het totale gezondheidszorgbudget, krijgt de ggz als extra taakstelling een bezuiniging van €158 miljoen opgelegd. In totaal dus: € 593 miljoen.

Hoe wordt bedrag teruggehaald?
1. Eigen bijdrage > besparing € 240 miljoen
Per 1 januari 2012 betaalt een cliënt de volgende eigen bijdragen:
- 1e lijn eigen bijdrage € 20,- per consult, maximaal 5 consulten worden vergoed
- 2e lijn: eigen bijdrage voor DBC’s tot 100 minuten = € 100,-
- 2e lijn: eigen bijdrage voor DBC’s langer dan 200 minuten = € 200,-
- 2e lijn: eigen bijdrage voor verblijfs DBC’s = € 145,- per maand (voor 18 jaar en ouder)
De eigen bijdrage geldt NIET voor: DBC-crisis en de DBC-indirecte tijd.
jeugd onder de 18 jaar
cliënten die op basis van de BOPZ zijn opgenomen.
2. Pakketmaatregel > besparing € 53 miljoen.
De minister laat de DBC-groep ‘aanpassingsstoornissen’ vervallen. Deze behandelingen worden niet langer vanuit het basispakket vergoed. Budgetmaatregelen
3. Budgetkorting > besparing € 222 miljoen
Er wordt een budgetkorting opgelegd van € 222 miljoen door DBC tarieven en ggz budgetten te korten. Als later de overschrijding lager blijkt te zijn, dan wordt dit bedrag naar beneden bijgesteld. Zowel gebudgetteerde als niet gebudgetteerde instellingen en zelfstandig gevestigden worden hiermee gekort. Daarnaast wordt het vrije segment (nieuwe instellingen en zelfstandig gevestigden) onder een strak(ker) budget gebracht. Besparing hiervan is € 53 miljoen. Het wordt de taak van zorgverzekeraars om de budgettering van dit segment ter hand te nemen. Zorgverzekeraars worden per 2012 niet meer nagecalculeerd (ex post), wel blijft een ex ante risicoverevening. No show van patiënten wordt niet langer vergoed in de DBC tarieven. Wel is het mogelijk de patiënt een nota bij no-show te sturen, maar het is nog niet bekend of zorgaanbieders dit ook zullen doen.

Toekomst ggz
De minister nodigt de sector uit om gezamenlijk een meerjarenplan te ontwikkelen waarin zorg dichterbij huis (zorg in de buurt), ambulantisering, e-health en preventie centraal staan. Daartoe had zij de sector al eerder willen uitnodigen (ondermeer om over prestatiebekostiging te spreken), maar door moeizame gesprekken in de somatiek is dat uitgesteld. LPGGz, GGZ Nederland, Meer GGZ en de NVvP hebben te kennen gegeven deel te willen nemen aan deze gesprekken met de ambitie om tot plannen te komen die de huidige eigen bijdrage maatregel kunnen verzachten. Voor 2012 stelt de minister € 2 miljoen beschikbaar voor anonieme e-health. Met terugwerkende kracht wordt per 1 januari 2011 de overheveling van budgetten tussen AWBZ en ZVW, de zogenaamde ‘knip in de ggz’, toegestaan.
Dit overzicht is gebaseerd op gegevens van VWS en geven de situatie weer per 26 juli 2011. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

2.
Een overzicht van de bezuinigingen in de ggz per 26 juli 2011.
Hierin zijn de gegevens uit de brief van VWS van 26 juli jl. verwerkt.
Het LPGGz beziet momenteel hoe het lidorganisaties in de toekomst systematischer kan voorzien van beleidsinformatie:

De (O)ggz-spiegel is een
samenwerkingsproject van het
Landelijk Platform GGz, Vo!ce en
RCO’s. www.platformggz.nl

Deze samenvatting wordt u aangeboden door het LPGGz.
augustus 2011

24 augustus 2011
Overzicht & achtergronden van enkele kabinetsmaatregelen en beleidsstukken voorjaar en zomer 2011

1 - Decentralisatie begeleiding AWBZ naar WMO
Context: bestuursakkoord

De decentralisatie begeleiding maakt onderdeel uit van een bestuursakkoord tussen het Rijk, het Interprovinciaal Overleg en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Andere onderdelen hebben betrekking op werk en jeugdzorg. Bij begeleiding AWBZ gaat het om overheveling van alle extramurale begeleiding en dagbesteding naar de WMO, dus naar de gemeenten. Bij werk gaat het om samenvoeging van de WSW (sociale werkvoorzieningen), WAJONG, WWB (werk en bijstand) en WIJ (investering in jongeren) in één nieuwe wet: de Wet Werken naar Vermogen. Gemeenten worden verantwoordelijk voor alle uitvoering. Bij jeugdzorg gaat het om een ‘nieuw, inhoudelijk fundament’ voor alle vormen van jeugdzorg onder verantwoordelijkheid van de gemeente. Het gaat onder meer om de jeugd-ggz, jeugd-lvg en de gesloten jeugdzorg die onder de gemeenten gaan vallen.

De status van het bestuursakkoord is onduidelijk, omdat de VNG haar steun aan het onderdeel werk, en met name bezuinigingen op de sociale werkvoorzieningen, heeft ingetrokken. Volgens het Rijk staat daarmee het hele bestuursakkoord op losse schroeven. Toch is de verwachting dat in ieder geval de onderdelen begeleiding en jeugdzorg gewoon uitgevoerd worden, omdat daar – ook in de Tweede Kamer – voldoende draagvlak voor bestaat.

Wat houdt decentralisatie begeleiding precies in?
Een paar punten over de decentralisatie begeleiding uit het bestuursakkoord en uit de programmabrief langdurende zorg van 1 juni jl.: Beleidsvrijheid voor gemeenten is het uitgangspunt; dit is ook op allerlei mogelijke manieren in het akkoord vastgelegd (dit geldt ook voor werk en jeugdzorg) Het recht op begeleiding vervalt; de resultaten van de begeleiding komen onder het compensatiebeginsel van gemeenten binnen de WMO te vallen. Concreet komt in de we te staan dat burgers in staat gesteld moeten worden ‘dagelijkse levensverrichtingen uit te voeren, het persoonlijk leven te structureren en daarover regie te voeren.’ De overheveling gaat in 2013 in voor nieuwe groepen, in 2014 voor bestaande groepen (mensen die al begeleiding of dagbesteding hebben). Gemeenten mogen samenwerken bij de uitvoering van de begeleiding, maar zijn daartoe niet verplicht. Met de overheveling wordt vijf procent bezuinigd. Daarnaast zijn er afspraken over uitvoeringskosten. De verwachting is dat de netto bezuiniging op begeleiding boven de genoemde vijf procent zal uitvallen. Het toezicht vanuit de Inspectie komt te vervallen. Gemeenten moeten in hun beleidsplan wel aandacht besteden aan de kwaliteit van de overgehevelde begeleiding en aan hoe zij het kwaliteitstoezicht vormgeven. Ook moeten zij periodiek op methodologisch verantwoorde wijze cliëntervaringsonderzoek (laten) uitvoeren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten