zaterdag 28 januari 2012

Integrale aanpak inzet ervaringsdeskundigheid veelbelovend

Integrale aanpak inzet ervaringsdeskundigheid veelbelovend

Integrale aanpak inzet ervaringsdeskundigheid veelbelovendPDFAfdrukkenE-mail
vrijdag, 27 januari 2012 07:41

Het Transitie-experiment Werk voor ervaringsdeskundigen is vernieuwend in de integrale aanpak van activiteiten. Dat blijkt uit onderzoek van het Trimbos-instituut.

Doelstellingen
Het experiment is een initiatief van het Cliëntenbelangenbureau van GGz Eindhoven en de Kempen (GGzE). Het heeft twee doelstellingen. Ten eerste het stimuleren van herstelondersteuning en herstelondersteunende zorg; ten tweede werk maken van ervaringsdeskundigheid door opleiding, werk en beroepsontwikkeling.

Succesvol
Het project is succesvol dankzij de nauwe verbondenheid tussen het voortraject met ondersteunende cursussen, het creëren van werk- en stageplaatsen en opleidingen, de coaching en deskundigheidsbevordering van teams, en de inbedding van herstel en ervaringsdeskundigheid binnen het beleid van GGzE. Ook is nauw samengewerkt met opleidingen, gemeente en uitkeringsinstanties (UWV), waardoor ervaringsdeskundigen een opleiding konden volgen en aan het werk konden.

Worsteling
De ervaringsdeskundige studenten leren op de opleidingen van ROC Eindhoven en Fontys Hogeschool hoe zij hun ervaringen kunnen inzetten bij de ondersteuning van herstelprocessen van cliënten. De geïnterviewde studenten geven aan dat dit in de praktijk niet eenvoudig is. Sommige studenten worstelen met vragen als: hoe kan ik mijn ervaringskennis het beste inzetten, wanneer vertel ik wel en niet over mijn ervaringen en in hoeverre verschilt mijn rol van die van andere hulpverleners?

Hoop
Cliënten geven aan dat zij dankzij ondersteuning van een ervaringsdeskundige weer structuur in hun leven hebben gekregen, zelfverzekerder zijn geworden en mogelijkheden zien zichzelf verder te ontwikkelen. Ook geeft de begeleiding hen hoop en vertrouwen in hun herstelproces. Het voorbeeld van het herstelproces van de ervaringsdeskundig begeleiders opent voor hen mogelijkheden voor hun eigen toekomst.

N. van Erp, M. van Wezep, A. Meijer, H. Henkens, S. van Rooijen (2011). Werk en opleiding voor ervaringsdeskundigen. Transitie-experiment Eindhoven. Utrecht: Trimbos-instituut. Artikelnummer AF1108.

Bron: trimbos.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten