donderdag 14 juli 2011

Haddock ook gepsychiatriseerd *UPDATE 5 JULI* » Argusoog

Haddock ook gepsychiatriseerd *UPDATE 5 JULI* » Argusoog

Haddock ook gepsychiatriseerd *UPDATE 5 JULI*

Door op 4 juli 2011 – 16:00 | 1.902 keer bekeken83 Reacties | Deze post afdrukken

Gedwongen opname
Gisteren ontving ik een email van de broer van Niels Gebraad aka Haddock, een trouwe bezoeker van Argusoog. De broer liet me weten dat Niels vorige week gedwongen werd opgenomen met, naar zijn zeggen, een ernstige psychose. Niels had hem gevraagd contact met mij op te nemen. Later werd ik door de broer gebeld. Deze vertelde me toen dat, voorafgaand aan de gedwongen opname, Niels erg verward overkwam en er geen direct contact met hem mogelijk was. Namens Niels vroeg hij mij of deze mij mocht bellen, hetgeen Niels kort daarna deed.

Niels’ verhaal
In de tijd voorafgaand aan zijn opname had Niels veel reacties geplaatst op een Zwitserse website, hij woont in Zwitserland, betreffende de achtergronden van de huidige ontwikkelingen in de wereld. Deze website was min of meer een mainstream medium. Ook voelde Niels zich erg betrokken bij het concept van de Vrije Mens en het lot dat René Vissers heeft ondergaan. In zijn beleving heeft ‘men’ iets met hem gedaan, waardoor hij enkele dagen totaal de weg kwijt, verward en gedesoriënteerd was. Van die dagen kan hij zich niets meer herinneren. Zijn verwarring werd door zijn vrouw als bedreigend ervaren, waardoor zij de politie belde. Op een morgen werd hij door de politie van het bed gelicht, kreeg geen tijd om zich aan te kleden, werd op gewelddadige wijze in de boeien geslagen en vervolgens afgevoerd naar een psychiatrisch ziekenhuis. Daar bracht hij drie dagen in een separeer door met het licht continu aan. Hij voelde zich daardoor volkomen gedesoriënteerd in tijd.

Eerste gesprek
Na zijn opname had hij een eerste gesprek met een psychiater, die hem op een typisch autoritaire wijze benaderde. Volgens Niels heeft hij deze man volledig op zijn plaats gezet en zijn autoriteit niet erkend. In de dagen daarna had hij een gesprek met een vrouwelijke meer inlevende psychiater, waar hij meer vertrouwen in had. Hij weigert iedere medicatie. Op het moment dat ik met hem sprak was hij erg geëmotioneerd en wil het liefst zo snel terug naar zijn gezin. Hij weet dat hij vanuit een innerlijke rust het best zijn situatie kan benaderen en doet dat ook zo veel mogelijk. Hij gaf aan blij te zijn mij te spreken en zijn emoties te kunnen tonen. Met sommige van het aanwezige verplegend personeel had hij goed contact. Toch is hij voorzichtig in het tonen van zijn emoties, bang om medicatie opgedrongen te krijgen.

Op mij maakte hij, naast zijn volkomen begrijpelijke gevoelens van verdriet en onmacht, een erg heldere en rustige indruk. Ik nam geen ‘psychotische’ uitingen waar. Hij vertelde me dat hij de laatste tijd bij zichzelf een sterke gevoeligheid heeft bemerkt voor hetgeen er om heen gebeurd en betreffende de samenhangen in de wereld. Daar ik hem en zijn persoonlijke situatie verder niet ken, is zijn situatie voor mij nog niet helemaal helder. Ik hoop in het vervolgcontact iets meer helderheid te krijgen. Zijn wanhoop betreffende de situatie waarin hij is terecht gekomen, was voor mij wel heel erg helder. Ik hoorde een roep om hulp en steun, met het verzoek om zijn verhaal op Argusoog te plaatsen. Vandaar dat hij mij het adres van de instelling gaf in de hoop dat mensen, die hem van Argusoog kennen, hem een kaart willen sturen. Zodra ik meer nieuws heb betreffende zijn situatie, laat ik dat hier weten.

Zijn adres is:

Niels Gebraad
Psychiatrie Zentrum Breitenau
Breitenaustrasse 124
CH 8200 Schaffhausen
Schweiz

*UPDATE VAN 5 JULI*

Lichamelijke oorzaken
Voor wie niet gelooft in de onverbrekelijke samenhang tussen lichaam en geest zal het volgende misschien moeilijk te vatten zijn. Gisteravond had ik telefonisch contact met Niels. Hij vertelde me toen iets meer over hetgeen zich afspeelde voorafgaand aan zijn gedwongen gewelddadige opname. Met een eigen bedrijf leidt hij een druk bestaan. Zijn werk is een paramedisch en druk. Vanwege dat laatste hanteert hij gezondheidsbevorderende technieken, die tevens de helderheid van zijn geest in positieve zin beïnvloeden. Hij werkt namelijk met de toediening van hogere doses vitamine B12. Dit heeft een versterkend en ontgiftend effect op de lever, waardoor tevens de intuïtie wordt aangescherpt.

Te snel
Voorafgaand aan zijn opname was hij daar ook mee bezig. Dit keer ging het ontgiftingsproces echter te snel, waardoor zijn lever het niet aankon. Er vond daardoor een auto-intoxicatie, een lichamelijke zelfvergiftiging plaats, waarbij normaal onschadelijke stoffen kunnen worden omgezet in toxische stoffen. Hetgeen zijn weerslag had op zijn geest, die daardoor verward en gedesoriënteerd raakte. In deze verwarde staat wist zijn vrouw niet wat met hem aan te vangen en belde hulp. De gealarmeerde huisarts stelde echter een verkeerde diagnose en gaf dit door aan de politie. Deze had op het internet enig vooronderzoek gedaan en kwam daarbij op de websites waar Niels zijn maatschappijkritische visie deelde. Daaruit constateerde zij een gevaarscriterium voor de algemene orde. Vanuit die valse voorkennis met het idee met een gevaarlijk persoon geconfronteerd te zullen worden, hebben ze hem bejegend.. Met behoorlijk geweld werd Niels overmeesterd en geboeid afgevoerd naar het psychiatrisch ziekenhuis. Dit geweld heeft geresulteerd in een nog steeds gevoelloze arm.

In de hoek geplaatst
De hiervoor genoemde foute diagnose is met de huisarts niet te bespreken. Hij krijgt deze gewoon niet te spreken. Evenals dit ook het geval is met de politie, die ieder contact met Niels afhoudt. De artsen in de kliniek waar Niels verblijft weten zich geen raad met hem, daar hij hen verbaal en mentaal de baas is. Niels wil door met goede argumenten te komen hen er van overtuigen, dat zij hem zo snel mogelijk weer vrij moeten laten. Het Vrije Mens-concept speelt in Niels houding naar de medicinale autoriteiten zeker een rol, maar hij gaat daar zoals het ook niets anders kan op een geheel eigen wijze mee om.

Vraag van Niels is om geen privé-informatie door te geven, zoals persoonlijke websites. Eventuele vragen kunnen aan arend@argusoog.org gestuurd worden.

To be continued.

Aanstaande donderdag 7 juli tussen 20.00 en 22.00 u op Argusoog Radio zal Niels in mijn programma zijn verhaal doen.

Arend vs Zeevat – 07 juli 2011

Door op 8 juli 2011 – 00:44 | 687 keer bekeken14 Reacties | Deze post afdrukken

NL Co-host is Rob van der Zon. Gast in deze uitzending is Niels Gebraad aka Haddock. (lees voor meer info het artikel van Arend hier)


Disclaimer

Auteur: Arend Zeevat
Bron Afbeelding: You Tube

Lees meer van Arend Zeevat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten