maandag 18 juli 2011

Bezuingingen in de GGZ - lang leve internet

Bezuingingen in de GGZ - lang leve internet

Bezuingingen in de GGZ - lang leve internet

Gisteren stond er in het FD een stuk waarin door zorgverzekeraars CZ en VGZ werd gepleit voor meer psychotherapeutische behandelingen via internet. Terecht, dacht ik, en ik schreef er het volgende over:

Naast het feit dat al ruimschoots bewezen is dat internetherapie sneller en effectiever kan zijn dan de traditionele werkwijze, is het ook belangrijk dat men zich niet te lang blindstaart op de technologie en programma's ontwikkelt, vergelijkt en (op de cliënten) uitprobeert.
Vooral de psychotherapeut moet anders leren werken: de wijze van behandelen en communiceren is nu gebaseerd op ervaringen opgedaan in de face to face-setting, met andere woorden: de persoonlijke ontmoeting. Via internet is die er niet en het is nog maar de vraag of de cliënt door een programma wordt gemotiveerd om bij de les te blijven en zijn huiswerk heeft gedaan voor de volgende fysieke afspraak. Het uitvalpercentage bij internethulpverlening is zeer hoog. Bovendien kan het voor de cliënt verwarrend werken als hij zowel in de spreekkamer moet zijn, als via internet moet werken en er daartussen ongetwijfeld ook telefonisch contact is zoals over praktische zaken.
Wat intussen ook bewezen is, is dat schrijven effectief is bij het verwerken van emoties, bij het verminderen van angst en depressie en het versnellen van herstel van een burnout. Om nog maar te zwijgen van alle andere klachten en problemen die ik in de afgelopen jaren per email heb kunnen vernemen, en door de schrijvende cliënt zelf, heb kunnen doen verhelpen. Vaak ook binnen een of slechts enkele weken. De werkwijze is: dagelijks emailen volgens een vaste methodiek waarbij het schrijfproces en het feit dat er geen persoonlijke ontmoeting plaatsvindt de basis is. En de kwaliteit en consequente aanwezigheid van de behandelaar/coach/therapeut. Want ook dat is bewezen: internetbehandelingen werken in ieder geval beter als er een professional aan de andere kant van de lijn is.
Kortom: geen dure technologie, geen faciliteiten voor de persoonlijke ontmoeting, wel dagelijkse inspanning van zowel de cliënt als de behandelaar in kortdurende trajecten.
Deze methodiek heet Mindful Analysis, is gebaseerd op inzichten en theorieën uit de psychotherapie, professionele coaching, mindfulness en literatuur- en taalwetenschap.
In november verschijnt het boek Mindful Analysis bij uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum en ik nodig de verzekeraars van harte uit hier kennis van te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten