donderdag 28 april 2011

Grenzen

Bron: http://inloophuisemmen.nl/
Uit het inlopertje van mei 2011

Grenzen

Je kunt het natuurlijk op verschillende manieren over grenzen hebben. Zo zijn er landsgrenzen, waar in het verleden verschillende oorlogen om zijn gevoerd. Zo heb je taalgrenzen, wat zich ook vaak beperkt tot het gebied waar je woont. Zo zijn er soms ook geen grenzen als je bijvoorbeeld kijkt naar het klimaat. Dan is er maar 1 aarde en daar wordt jammer genoeg niet veel rekening mee gehouden. Zo heeft ieder mens natuurlijk ook grenzen als het bijvoorbeeld gaat om intelligentie en wat men aankan als het gaat om bijvoorbeeld stress en spanning. Ook als het gaat om behoeftes en consumptiepatronen heeft ieder mens een grens. Verder hangt het natuurlijk ook samen met het plekje op aarde dat je bewoont.

De meeste bezoekers van dit inloophuis hebben een psychiatrische achtergrond en dat betekent voor de meesten dat men soms heel bewust rekening moet houden met grenzen en vooral als het gaat om stress en belastbaarheid. Ook heb je dan grenzen als het bijvoorbeeld gaat om wat je nog kunt op het gebied van bijvoorbeeld werk of wonen.

Wat mij wel opvalt is dat we bepaalde grenzen nooit overgaan als het gaat om gedrag naar anderen toe en excessen. Ik ken veel mensen met een psychiatrische achtergrond die bijvoorbeeld nog nooit iemand kwaad hebben willen doen en of die in hun gekte een ramp willen veroorzaken.

Als je dan kijkt naar de actualiteit en naar zo'n ramp in Alphen aan de Rijn, dan wordt over de dader weer vermeldt dat hij een psychiatrische achtergrond heeft. Ook als je dan regelmatig de krant leest, dan kom je heel vaak stukjes tegen over mensen die in de war zijn en dan een ander wat aandoen.

Ik vraag mij wel eens af waar hem dat in zit. Waarom doet de een dat wel en de ander niet. Zit dat dan in de genen of ligt dat aan de opvoeding, opleiding of omgeving of mag je zoiets ook psychopatisch noemen.

Als je het dan over vooroordelen en stigmatisering hebt, ook onstaat er een beeld in de media dat iemand met een psychiatrische achtergrond altijd iets verkeerds doet of over grenzen heengaat. Terwijl ik weet dat er heel veel mensen zijn met een psychiatrische achtergrond die ook in hun gekte geen vlieg kwaad zouden doen.

Zo zijn er ook mensen die in de war raken en denken dat ze Jezus zijn of één of andere belangrijke iemand die wereldproblemen kan oplossen. Ook gek natuurlijk, maar niet verkeerd gek, om het zomaar eens te zeggen.

Ook als je kijkt naar bijvoorbeeld de beschadigingen die iemand oploopt na een psychose. Dit wordt niet benadrukt.

Ook kun je gek worden van de maatschappij en de wereld om je heen, maar dat betekent natuurlijk niet automatisch dat je iemand iets aan wilt doen of dat je bijvoorbeeld in je gekte de boel in de fik steekt om maar iets anders te noemen.

Eigenlijk zie je heel weinig berichten in de kranten over mensen met een psychiatrische beperking die het toch heel goed doen in de maatschappij, terwijl die er toch zijn.

Ook binnen het inloophuis kom ik mensen tegen die het in tegenstelling tot wat bijvoorbeeld de hulpverleners tegen hun hadden gezegd het heel goed doen.

Eigenlijk zou dat ook eens wat meer benadrukt moeten worden. Ook voor organisaties als Promens-Care en de GGZ ligt daar een schoone taak. Zorg eens voor positieve berichten in de pers en benadruk niet iedere keer de handicap en/of ziekte.

Zelf maak ik er nooit een geheim van dat ik een psychiatrische achtergrond heb. Ik ben er niet trots op maar ik schaam me er niet voor. Het is ook een ziekte en je verstopt toch ook niet je arm als het gebroken is. Ik heb in mijn gekte nog nooit iemand pijn willen doen of iets verkeerds gedaan. Ik wilde altijd het tegendeel, dus waar moet ik me dan voor schamen ??

Henk Staats

1 opmerking:

  1. Geweldig geschreven Henk!
    Eigenlijk geen woord aan toe te voegen.
    Groetjes, John Knappers

    BeantwoordenVerwijderen