zondag 23 januari 2011

OGGz-spiegel.pdf (application/pdf-object)

OGGz-spiegel.pdf (application/pdf-object)

(O)GGz Spiegel = Wmo vanuit cliëntenperspectief

Cliënten toetsen gemeentelijk Wmo-beleid én gemeenten krijgen feedback, waarmee ze hun hulp- en
zorg aan burgers kunnen verbeteren. Dat is de kern van het landelijke samenwerkingsproject de
(O)ggz-spiegel. Het Provinciaal GGz-Cliëntenplatform Groningen werkt in onze regio mee aan dit project.
Met dit project willen we bereiken dat gemeenten een Wmo-beleid gaan (uit)voeren dat door de doelgroepen
zélf wordt gedragen. Tot die doelgroepen behoren mensen met een (ex-) psychiatrische problematiek,
dak- en thuislozen, verslaafden en mensen in de maatschappelijke opvang. Wat vinden zij
zelf nu van dat gemeentelijk beleid? Wat hebben ze nodig? En weet de gemeente dat eigenlijk
wel? Dit najaar zijn wij begonnen met het bestuderen van beleid en het afnemen van interviews.

Aanpak
De vrijwilligers van het Provinciaal GGz-Cliëntenplatform Groningen toetsen het Wmo-beleid met vragenlijsten
die door Movisie zijn ontwikkeld. De vragenlijsten zijn gebaseerd op criteria die door de
doelgroepen zélf zijn aangedragen. Voor gemeenten biedt dit project een unieke gelegenheid om de
soms moeilijk bereikbare (O)GGz-doelgroepen te raadplegen en te betrekken bij gemeentelijk beleid.

Voor wie?
In de (O)GGz-spiegel staan mensen met psychiatrische of psychosociale problematiek centraal. Het
gaat om hún wensen en behoeften op het gebied van ondersteuning en participatie. U kunt denken
aan mensen met een psychiatrische stoornis of verslavingsproblematiek, maar ook aan mensen die te
maken hebben met huiselijk geweld, dak- en thuislozen en probleemgezinnen. Het gaat om mensen
die veelal zelfstandig wonen of in zorginstellingen. We onderzoeken wat gemeenten voor deze mensen
doen, hoe deze burgers de uitvoering van het beleid ervaren en wat verbeterd kan worden.

Waarom is dit nodig?
Gemeenten hebben anno 2010 meer verantwoordelijkheden voor mensen met psychiatrische of psychosociale
problematiek dan pakweg tien jaar geleden. Sinds 2007 is de Wmo van kracht. Gemeenten
dienen ál hun burgers ondersteuning te bieden bij participatie. Die opdracht is nog zwaarder gaan
wegen nu de toegang tot begeleiding uit de AWBZ is verscherpt en gemeenten de gevolgen daarvan
moeten oplossen. Voor mensen met psychosociale problematiek ligt de verantwoordelijkheid voor de
vroegere AWBZ-begeleiding zelfs geheel bij gemeenten.

(O)GGz-doelgroep onbekend
Veel gemeenten zoeken nog hoe zij deze (nieuwe) taken voor deze (nieuwe) doelgroepen inhoud
moeten geven. De (O)GGz-doelgroep is voor hen nog relatief onbekend. Daarbij komt dat de doelgroep
soms moeilijk bereikbaar is. De mensen om wie het gaat blijven zo buiten beeld en hun wensen
en belangen onderbelicht. De (O)GGz-spiegel helpt om de behoeften en ervaringen van deze doelgroep
in kaart te brengen én om gemeenten aan te sporen het Wmo-beleid meer cliënt gericht te maken.

Wat heeft de gemeente eraan?
Gemeenten en belangenbehartigers krijgen met de (O)ggz-spiegel feedback van doelgroepen op het
gemeentelijk Wmo-beleid en de uitvoering daarvan. De resultaten bieden aanknopingspunten om
samen in gesprek te gaan over gewenste verbeteringen. De resultaten kunnen per gemeente worden
vergeleken met het landelijk gemiddelde: op welke onderdelen doen wij het goed en op welke onderdelen
(nog) niet? Gemeenten kunnen gebruik maken van de kennis en ervaring binnen de doelgroepen.
Op deze manier houden cliënten de gemeente(n) daadwerkelijk een spiegel voor.

Wat hebben onze doelgroepen eraan?
Een ander belangrijk resultaat van dit project is empowerment van de doelgroepen. Vrijwilligers van
het Provinciaal GGz-Cliëntenplatform Groningen krijgen ondersteuning en training bij het uitvoeren
van onderzoek en belangenbehartiging. Het feit dat zij zélf actief aan de slag gaan met het gemeentelijk
beleid past dan ook helemaal in de Wmo-gedachte.

Samenwerking
De (O)GGz-spiegel is een samenwerkingsproject van het Landelijk Platform GGz en Cliëntenbond-
Vo!ce, de koepel van regionale cliëntenorganisaties. Gezamenlijk vertegenwoordigen we circa
850.000 mensen die jaarlijks een beroep doen op de GGz of OGGz. In het Programma Lokale Versterking
van het Landelijk Platform GGz is de afgelopen jaren een basis gelegd voor de participatie
van de (O)GGz-doelgroepen in gemeentelijk beleid. Bij de ontwikkeling van de vragenlijsten en de
verwerking van de resultaten werken we samen met MOVISIE.

Wilt u meewerken aan dit onderzoek ?
Heeft u ervaring met (O)GGz-problematiek en wilt u ook dat er bij het beleid in uw gemeente rekening
wordt gehouden met de wensen en behoeften van de doelgroep, meldt u dan aan voor een interview.
U kunt u aanmelden door uw naam, adres, postcode, woonplaats en telefoonnummer aan ons door te
geven. U kunt deze gegevens sturen naar:

Zorgbelang Groningen
t.a.v. G Rozeboom
Antwoordnummer 2911
9700 WR Groningen.

Een postzegel is niet nodig. Er wordt door een vrijwilliger van het Provinciaal GGz-Cliëntenplatform
Groningen contact met u opgenomen voor een afspraak.
NB: Bij dit artikel is gebruik gemaakt van teksten van Cliëntenbelang Amsterdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten